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DIE ESSENZ DER MANDOLINE
Avi Avitals Kunst der Mandoline
Auf seinem neuen Album widmet sich der Musiker ausschließlich Originalkompositionen seines Instruments
Art of the Mandolin erscheint im Herbst 2020 bei Deutsche Grammophon
Vorab kommt eine eSingle mit Musik von Domenico Scarlatti heraus
Außerdem: ein Social-Media-Quiz – wer kann die Repertoireauswahl
des Musikers erraten?
Es sei keine »Einführung in die Mandoline«, sagt Avi Avital. »Es ist die Essenz der Mandoline.« Art of the Mandolin ist Avitals Hommage an die Mandoline und ihr vielfältiges Repertoire, ein Gang durch die reiche Geschichte des Instruments und einige seiner größten Kompositionen, eigens ausgewählt vom Interpreten. Das Album erscheint international am 6. November 2020 bei Deutsche Grammophon. Avitals musikalische Partner sind das Venice Baroque Orchestra, die Harfenistin Anneleen Lenaerts, der Gitarrist Sean Shibe, der Cembalist Yizhar Karshon und die Theorbistin Ophira Zakai.
»Diese Aufnahme spiegelt sowohl die Vergangenheit der Mandoline als auch ihre Gegenwart. Ich wollte das Spektrum der Mandolinenmusik in der klassischen Tradition vorstellen«, sagt der Musiker, der selbst viele neue Mandolinenwerke in Auftrag gegeben und uraufgeführt hat. »Es ist mein erstes Album, in dem alle Stücke Originalkompositionen für Mandoline sind.«
Zur Ankündigung von Art of the Mandolin kommt am 21. August 2020 das abschließende Allegro aus Domenico Scarlattis Sonate in d-Moll K 89 heraus, eine der sechs Mandolinensonaten des produktiven italienischen Komponisten. Die digitale Kostprobe ist Teil einer umfangreichen Social-Media-Kampagne, die der Interpret in einem kurzen Video vorstellt. »Ich würde gern wissen, ob Sie erraten können, welche anderen Komponisten und welche anderen Stücke auf diesem Album sind, bevor wir die Titelei im September bekannt geben?«, fragt er seine Hörer und verrät lediglich, dass die Werke aus dem Zeitraum zwischen Barock und Gegenwart stammen.
Art of the Mandolin ist ein Meilenstein in der Geschichte des Instruments und dessen Repertoire. Es zeigt auch auf, welche Anstrengung ein einzelner Künstler unternahm, um die Mandoline auf große Bühnen zu bringen. »Als ich vor fast 20 Jahren begann, Konzerte mit klassischem Repertoire zu geben, war mein Instrument ein Kuriosum«, sagt er. »Um es in das Programm wichtiger Konzerte aufzunehmen, musste ich immer wieder argumentieren, dass die Mandoline ein Publikum verdient.« Inzwischen hat Avital in fast allen renommierten Konzertsälen und mit vielen internationalen Spitzenorchestern gespielt und der Mandoline so einen festen Platz in der Klassikszene gesichert.
THE ESSENCE OF THE MANDOLIN
Avi Avital records entire programme of original mandolin compositions for latest Deutsche Grammophon album
Art of the Mandolin release preceded by Scarlatti e-single
and social media invitation to guess rest of tracklist
“This is not an introduction to the mandolin,” says Avi Avital. “It’s the essence of the mandolin.” The Israeli musician’s latest Deutsche Grammophon recording, set for international release on 6 November 2020, is a celebration of the mandolin and its diverse repertoire. Art of the Mandolin offers a guided tour of the instrument’s rich history and a star performer’s personal selection of some of its greatest compositions. “I want this record to reflect both its past and its present. I want to present the whole arc of mandolin music in the classical tradition,” the artist explains. “It’s the first time I’ve made an album where the entire repertoire was originally written for the mandolin.”
Avital, who has commissioned and premiered many new mandolin works himself, was keen to focus here on music composed specifically for his instrument and, in the process, showcase its versatility. He was joined for the recording by the Venice Baroque Orchestra, harpist Anneleen Lenaerts, guitarist Sean Shibe, harpsichordist Yizhar Karshon and theorbo player Ophira Zakai.
Rather than announce the full details long before the album’s release, Avi Avital and Deutsche Grammophon have chosen to publish one track from Art of the Mandolin to whet listeners’ appetites. The closing Allegro of Domenico Scarlatti’s Sonata in D minor K89, one of six mandolin sonatas by the prolific Italian composer, will be released as an e-single today, 21 August.
The digital taster track forms part of an extensive social media campaign introduced by a short video from its performer. “I wonder if you can guess what other composers and pieces will be on this album until we unveil the tracklist in September?” asks Avital. “If you have any idea, write it in the comments.” The only clue he gives is that the works could date from anywhere between the Baroque era and the present day…
Art of the Mandolin marks a major milestone in the history of the instrument and its repertoire. It also underlines the contribution made by a remarkable musician to broadening the mandolin’s appeal. “When I started playing classical repertoire in concert halls almost twenty years ago, my instrument was a curiosity,” Avi Avital recalls. “To include it in important concert programmes, the case had to be made time and again that the mandolin deserves an audience.” Having now played in almost every major concert hall and with many of the world’s leading orchestras, Avital has made the mandolin an integral part of the classical scene.