DE/EN
Please scroll down for English version
In Mari Samuelsens musikalischer Welt gibt es keine Grenzen zwischen der Musik von zeitgenössischen Komponisten wie Max Richter, Caroline Shaw, Philip Glass und Arvo Pärt und der von Bach, Beethoven und Vivaldi. Mit ihren künstlerischen Fähigkeiten und ihrer fantasievollen Programmgestaltung und Präsentation begeistert sie ein weltweites Publikum. Das emotionale Spiel der norwegischen Geigerin, gepaart mit makelloser Technik und durchdachtem Experimentieren, macht ihr breites Repertoire noch faszinierender.
Inzwischen weltweit für Konzerte und Recitals gefragt, hat Mari Samuelsen in vielen führenden internationalen Konzertsälen gespielt, darunter die Carnegie Hall in New York, das Amsterdamer Concertgebouw, die Philharmonie de Paris, das Théâtre des Champs-Elysées, die Elbphilharmonie in Hamburg, das Konzerthaus Berlin, die Victoria Hall in Genf, die Tonhalle Zürich, das Barbican Centre und die Queen Elizabeth Hall in London sowie die Hollywood Bowl in Los Angeles. Ihre Popularität und ihre Anziehungskraft auf neue Zuhörer sind bemerkenswert – so wurde das YouTube-Video mit ihrer Darbietung von »Sommer« aus Vivaldis Die vier Jahreszeiten bisher mehr als 40 Millionen Mal abgerufen.
Mari arbeitet regelmäßig mit dem Komponisten Max Richter zusammen. Sie ist Solistin in der Ersteinspielung von Three Worlds – Music from Woolf Works von Deutsche Grammophon und spielte Richters »November« beim DG120-Konzert in Pekings Verbotener Stadt im Oktober 2018. Im Februar 2020 wirkte sie bei der Uraufführung von Richters Voices im Barbican Centre in London mit und trat seither in weiteren Darbietungen des Werks in London, im Wales Millenium Centre in Cardiff sowie beim Bluedot Festival am Jodrell Bank Observatory auf.
Zu ihren Projekten gehören die Arbeit mit Künstlern wie Jeff Mills, Dubfire und Philipp Geist sowie ihre bahnbrechenden Erkundungen von moderner Kunst und klassischer Musik bei der Osloer Yellow Lounge. »Ich fand es immer spannend, nicht das zu tun, was erwartet wird«, sagt sie. »Mein Wunsch ist es, neue und innovative Programme für Musikliebhaber zu schaffen – und zwar ohne auf die Stilrichtung zu achten.«
Diese Absicht spiegelt sich deutlich in Maris Diskografie bei Deutsche Grammophon wider. Nach Unterzeichnung eines Exklusivvertrags mit dem Label im Januar 2019 erschien ihre erste DG-Aufnahme, MARI, im Juni des Jahres. Außer der Chaconne aus J. S. Bachs Partita Nr. 2 für Solovioline und »Knee Play 2« aus Philip Glass’ Einstein on the Beach enthält das Album Kompositionen von Brian Eno, Max Richter, Jóhann Jóhannsson und Peter Gregson.
2020 veröffentlichte Mari zwei Singles beim gelben Label: Moonlight, eine Bearbeitung des ersten Satzes von Beethovens »Mondschein-Sonate«, sowie ein Arrangement von Ludovico Einaudis Una mattina – beide begleitet von Aufführungsvideos. Es folgte 2021 eine neue Version des skandinavischen Weihnachtslieds Mitt hjerte alltid vanker (»Mein Herz wandert allzeit«) auf dem DG-Album Winter Tales.
In Mari Samuelsens nächstem Album für Deutsche Grammophon ging es um Leben und Licht mit einer couragierten Auswahl von dynamischer und origineller Musik. Das Programm von Lys (norwegisch für »Licht«) umfasst Werke von 13 Komponistinnen – von Hildegard von Bingen bis Hildur Guðnadóttir – und verbindet eigens in Auftrag gegebene Stücke mit neuen Arrangements vorhandener Musik. Das Album erschien unter dem Beifall der Kritik im Mai 2022 (»Diese dynamische Sammlung gewinnt durch die geschickten Arrangements und differenzierten Aufnahmen sowie Samuelsens stets überragendes Spiel noch an Geschlossenheit« – A Closer Listen).
Das Erlebnis, Mutter zu werden, prägt LIFE, ihr drittes DG-Album, das im August 2024 digital und als LP erscheint. Es reflektiert musikalisch in virtuosen Interpretationen über die unterschiedlichen Gefühle, die mit Elternschaft einhergehen können und präsentiert Musik von Olivia Belli, Bryce Dessner, Ludovico Einaudi, Nils Frahm, Jóhann Jóhannsson, Mário Laginha, Hania Rani, Max Richter, Steve Reich und Franz Schubert.
Mari Samuelsen wurde 1984 in Hamar geboren, das südlich der Olympiastadt Lillehammer und am Ufer des größten norwegischen Sees gelegen ist. Ihren ersten Geigenunterricht erhielt sie mit drei Jahren. Sie setzte ihr Studium bei Arve Tellefsen fort. Mit 14 Jahren trat sie in das renommierte Barratt-Due-Musikinstitut in Oslo ein und studierte anschließend fast zehn Jahre bei Zakhar Bron an der Zürcher Hochschule der Künste.
Im November 2014 spielte sie die Uraufführung von James Horners Doppelkonzert für Violine, Cello und Orchester und nahm das Werk als Kernstück des Albums Pas de Deux auf, das bei Mercury Classics (Universal Music) erschien. Maris erstes Soloalbum, Nordic Noir von 2017, schafft mit eindringlicher Musik eine geheimnisvolle Stimmung, wie man sie aus Fernsehserien wie The Killing, Die Brücke und Broadchurch kennt. Beide Alben erreichten Platz 1 bzw. 2 der norwegischen Popcharts.
6/2024
In Mari Samuelsen’s musical universe there are no barriers between the music of such contemporary composers as Max Richter, Caroline Shaw, Philip Glass or Arvo Pärt and that of Bach, Beethoven and Vivaldi. With her breathtaking artistry and adventurous approach to programming and presentation, Samuelsen inspires audiences worldwide. The Norwegian violinist’s emotionally charged style of playing, backed by an immaculate technique and searching intelligence, makes her broad repertoire even more captivating to listen to.
In demand worldwide as concerto soloist and recitalist, Mari Samuelsen has performed at such leading venues as New York’s Carnegie Hall, Amsterdam’s Concertgebouw, the Paris Philharmonie and the Théâtre des Champs-Élysées, the Hamburg Elbphilharmonie, the Berlin Konzerthaus and Berlin Philharmonie, Geneva’s Victoria Hall, the Tonhalle Zurich, London’s Barbican and Queen Elizabeth Hall, and the Hollywood Bowl in Los Angeles. Her popularity with and impact on new audiences are remarkable, with her YouTube video of “Summer” from Vivaldi’s The Four Seasons having amassed over 40 million views to date.
Samuelsen works regularly with composer Max Richter, and appeared as soloist on Deutsche Grammophon’s world premiere recording of Three Worlds – Music from Woolf Works as well as performing “November” as part of the Yellow Label’s DG120 concert at Beijing’s Forbidden City in October 2018. In February 2020 she took part in the world premiere of Richter’s Voices at the Barbican in London, and she has since participated in further performances of the work in London, the Wales Millennium Centre in Cardiff and last year’s Bluedot Festival at Jodrell Bank.
Her work also includes collaborations with artists such as Jeff Mills, Dubfire and Philipp Geist, and ground-breaking explorations of contemporary art and classical music at Oslo’s Yellow Lounge events. “I’ve always felt an urge not to do what’s traditionally expected,” she notes. “My aim is to create new and innovative programmes for music lovers – regardless of genre.”
That aim is clearly reflected in Samuelsen’s Deutsche Grammophon discography. Having signed with the label in January 2019, she saw her debut DG album, MARI, released in June that year. As well as the Chaconne from J.S. Bach’s Partita No.2 for solo violin and “Knee Play 2” from Philip Glass’s Einstein on the Beach, the album includes compositions by Brian Eno, Max Richter, Jóhann Jóhannsson and Peter Gregson.
In 2020 Samuelsen released two singles on the yellow label: Moonlight, a reworking of the first movement of Beethoven’s “Moonlight” Sonata, and an arrangement of Ludovico Einaudi’s Una Mattina, both of which were accompanied by performance videos. These were followed in 2021 by Mitt hjerte alltid vanker (“My heart always wanders”), a reimagining of a Scandinavian Christmas song included on the album Winter Tales.
Her next Deutsche Grammophon album presented a bold new selection of dynamic and original music dedicated to and influenced by life and light. LYS (Norwegian for “Light”) features works by thirteen female composers, from Hildegard von Bingen to Hildur Guðnadóttir, and combines specially commissioned pieces with new versions of existing music. The album came out to critical acclaim in May 2022 (“This vibrant collection [is] tied even closer by the deft arrangements and production and Samuelsen’s consistently superlative playing” – A Closer Listen).
Set for release digitally and on vinyl on 30 August 2024, her third DG album, LIFE, is inspired by her experience of becoming a mother. Offering a kaleidoscopic musical reflection of some of the emotional discoveries that come with parenthood, it presents music by Olivia Belli, Bryce Dessner, Ludovico Einaudi, Nils Frahm, Jóhann Jóhannsson, Mário Laginha, Hania Rani, Max Richter, Steve Reich and Franz Schubert.
Born in 1984 in the town of Hamar, which lies south of the Olympic city of Lillehammer, on the shores of Norway’s largest lake, Mari Samuelsen received her first violin lessons at the age of three and continued her studies with Arve Tellefsen. At the age of 14, she enrolled at Oslo’s prestigious Barratt Due Institute of Music, and she later continued her studies for nearly a decade with Professor Zakhar Bron at the University of the Arts in Zurich.
She gave the world premiere of James Horner’s double concerto for violin, cello and orchestra in November 2014, and recorded the work as the centrepiece of Pas de Deux, released on Mercury Classics (Universal Music). Her first solo recording, Nordic Noir, was an album of the kind of hauntingly atmospheric music known from TV series such as The Killing, The Bridge and Broadchurch. Both albums were hits in the Norwegian pop charts (reaching the No.1 and No.2 spots respectively).
6/2024